Dreame T30: En kraftfull upprättstående dammsugare med en komplett uppsättning tillbehör

Dröm T30Dröm T30

Den upprättstående dammsugaren Dreame T30, som kostar cirka 250–310 euro (eller 300–380 dollar med växelkursen i skrivande stund), har en kraftfull motor som levererar upp till 190 watt sugkraft. Den levereras också med en komplett uppsättning tillbehör och ett smart automatiskt läge som automatiskt justerar sugkraften baserat på smutsnivån på golvet och typen av golv. Nedan kommer jag att testa Dreame T30 noggrant, diskutera dess för- och nackdelar och sedan dela med mig av min åsikt om huruvida den är värd att köpa. Nu sätter vi igång!

Utrustning

Dammsugaren anlände i denna märkesförpackning:

Dreame T30 BoxDreame T30 Box

Låda

Paketet inkluderar:

1. Huvudblocket.
  2. Förlängningsrör.
  3. Grundläggande golvmunstycke.
  4. Vägghållare med fästelement.
  5. Strömadapter.
  6. Ett tillbehör med motoriserad borste för rengöring av stoppade möbler och madrasser.
  7. Böjbar kontakt.
  8. Koppling med flexibel slang.
  9. Mjuk borsttillsats.
  10. Fogmunstycke.
  11. Fäste med glidande borst.
  12. Bruksanvisning.
Dreame T30: UtrustningDreame T30: Utrustning

Utrustning

Satsen är bra, den har alla nödvändiga tillbehör för en fullständig rengöring.

Utseende

Nu ska vi ta en titt på Dreame T30:s design. Låt oss börja med huvudenheten. Dammsugaren slås på och av genom att trycka på en avtryckare. I änden finns en informativ display och två mekaniska knappar: en för att byta driftläge och en för att låsa strömknappen. Dammsugaren erbjuder lägena automatiskt, Eco, standard och Turbo. Användningen är bekväm och kan göras med en hand. I automatiskt läge justerar Dreame T30 automatiskt sugkraften beroende på golvtyp och hur smutsigt det är.

Dreame T30: HuvudenhetDreame T30: Huvudenhet

Huvudenhet och display

Batteriet är avtagbart, vilket är en bra funktion. Den har en statusindikatorlampa. Handtaget har en strömadapterport. Dammsugaren laddas även på ett väggfäste, vilket också är mycket praktiskt.

Dreame T30: batteriDreame T30: batteri

Batteri

Dammbehållaren är helt avtagbar från huvudenheten. Ett HEPA-filter för motorstyrning är installerat inuti själva huvudenheten. Själva dammbehållaren töms enkelt med en knapptryckning. Skräp faller ut genom botten. Dammbehållaren innehåller ett filtreringssystem som består av ett tygfilter, en cyklon och ett nät. Dessutom syns ett extra svampfilter i utloppsventilerna. Totalt finns det minst ett 5-stegs filtreringssystem, vilket är ett stort plus!

Dreame T30: FiltreringssystemDreame T30: Filtreringssystem

Filtreringssystem

Låt oss titta på golvmunstycket. Det är samma som Dreame V12 Pro, som vi testade tidigare. Toppen är av genomskinlig plast, vilket gör att du visuellt kan bedöma rullens skick. Borsten har korta, styva borst. Denna design har visat sig vara effektiv för rengöring av mattor. Ett ganska stort sughål finns bakom rullen. Rulllåset sitter på sidan och tas enkelt bort för hand. Inga ytterligare verktyg krävs, vilket är ett plus. En annan intressant designfunktion är kammen bakom borsten. Den hjälper till att reda ut hår och päls från rullen när den roterar.

Dreame T30: HuvudborsteDreame T30: Huvudborste

Huvudborste

Låt oss titta närmare på de extra tillbehören. En mini-turboborste ingår för rengöring av klädsel. Den tar effektivt bort damm från soffor och madrasser. Fogmunstycket är utrustat med LED-lampa, vilket möjliggör noggrannare rengöring i svagt upplysta områden. Tillbehören inkluderar en infällbar borste och en vanlig mjuk borste.

Dreame T30: Ytterligare tillbehörDreame T30: Ytterligare tillbehör

Ytterligare bilagor

Väggfästet är också värt att överväga. Det låter dig ladda dammsugaren utan att ansluta den direkt till laddaren, vilket är väldigt praktiskt. Det låter dig också förvara de medföljande tillbehören.

Dreame T30: vägghållareDreame T30: vägghållare

Vägghållare

Och det är inte allt. Det finns ett lock på toppen som kan tas bort för att installera en extra laddningsmodul för ett reservbatteri. Det säljs separat. Detta gör att du kan ladda två batterier samtidigt, vilket förlänger Dreame T30:s drifttid. Perfekt för rengöring av stora ytor.

Alla tillbehör är utrustade med mekaniska lås. Monteringen av dammsugaren är snabb och enkel.

Det finns bara två designproblem: det finns ingen bakgrundsbelysning i huvudmunstycket och det finns ingen vertikal parkeringsfunktion utanför hållaren. Men överlag är byggkvaliteten och designen utmärkt. Dammsugaren är bekväm, snygg och dess utseende matchar prisklassen. Jämfört med samma Dreame V12 ProDenna modell har ett avtagbart batteri och en avtagbar dammuppsamlare, vilket avsevärt ökar användarvänligheten.

Tekniska specifikationer

De viktigaste egenskaperna hos Dreame T30, enligt tillverkaren, visas på skärmen:

• Strömförbrukning 550 W.
  • Sugkraft upp till 190 aW.
  • Li-jonbatteri 2900 mAh.
  • Dammuppsamlare 600 ml.
  • Drifttid upp till 90 minuter.
  • Ljudnivå 72,5-83 dB.
  • Vikt helt monterad: 2,66 kg.

Jag testade personligen ljudnivån och fann att den låg mellan 72,5 och 83 dB, beroende på vald effektnivå. Med tanke på den höga effekten är ljudnivån helt acceptabel.

Dreame T30: LjudnivåDreame T30: Ljudnivå

Bullernivå

När det gäller vikt väger huvudenheten 1 753 gram, förlängningsröret 203 gram och huvudmunstycket 786 gram. Hela dammsugaren väger 2 742 gram. Detta är en ganska standardvikt för en upprättstående dammsugare. Tyngdpunkten är strategiskt lågt placerad, vilket förhindrar att handen blir trötta under användning.

Testning

En detaljerad videorecension av Dreame T30, inklusive alla tester, har redan förberetts och publicerats på kanalen:

Öppettider

Och slutligen, låt oss gå vidare till testerna. Låt oss först kontrollera Dreame T30:s batteritid i Turbo-läge med huvudmunstycket monterat. Den klarade att köras i 12 minuter och 37 sekunder, medan tillverkaren bara påstår 7,5 minuter. Denna körtid är i nivå med de flesta liknande enheter. Jag vill också påpeka att man kan köpa ett extra batteri och ladda det samtidigt som dammsugaren på ett väggfäste, vilket fördubblar körtiden. I Standard-läge räcker batteriet också i cirka 35 minuters användning, medan det i ECO-läge ökar körtiden till 90 minuter. Detta är viktigt att tänka på.

Sugkraft

När det gäller sugkraft, även i Eco-läge, kunde Dreame T30 suga upp skräp från ett mellanrum på 10 mm. Så det är verkligen en kraftfull upprättstående dammsugare. Du kanske inte behöver använda Turbo-läget; medeleffektinställningen är mer än tillräckligt för rengöring.

SugkraftSugkraft

Sugkraft

Samla upp skräp på laminatgolv

Nu ska vi testa hur bra Dreame T30 plockar upp golvskräp. Jag spred ut olika typer av skräp på laminatgolvet: hår, päls, korn och annat mindre hushållsskräp. Den här maskinen presterade bra. Det är viktigt att notera att den inte har några problem med att plocka upp skräp längs golvlister och i hörn. Den plockar upp allting noggrant. Valsen plockar knappt upp något hår eller päls. Allt skräp samlas upp i dammbehållaren.

Samla upp skräp på laminatgolvSamla upp skräp på laminatgolv

Samla upp skräp på laminatgolv

Mattrengöring

Samma skräp spreds ut på mattan och Dreame T30 gjorde ett lika bra jobb med att rengöra mattan noggrant.

MattrengöringMattrengöring

Mattrengöring

Använda ytterligare tillbehör

Det är också värt att notera att det kompletta kitet låter dig rengöra en soffa, områden utanför huvudmunstyckets räckhåll och till och med insidan av en bil. Och tack vare den flexibla kontakten kan du till och med rengöra under låga möbler. Sammantaget är denna dammsugare lämplig för en mängd olika användningsområden.

Använda ytterligare tillbehörAnvända ytterligare tillbehör

Använda ytterligare tillbehör

Rengöring av dammsamlaren

Slutligen ska jag berätta hur du rengör dammbehållaren. Tryck på knappen så faller allt skräp ut genom botten. Hår och päls kan fastna i behållaren. I det här fallet kan du ta bort dammbehållaren helt, ta bort filtreringssystemet och tömma behållaren helt. Väldigt bekvämt.

Personlig åsikt

Den sladdlösa dammsugaren Dreame T30 har granskats och testats noggrant. Liksom alla Dreame-produkter lämnade den ett i stort sett positivt intryck. Baserat på mina erfarenheter med den och efter att ha testat den kan jag lyfta fram följande för- och nackdelar.

Jag gillade följande:

1. Hög sugkraft.
  2. Högkvalitativ avfallsinsamling på alla ytor.
  3. Automatisk effektökningsfunktion.
  4. Informativ display på kroppen.
  5. Snygg design.
  6. Ergonomisk design.
  7. Avtagbart batteri.
  8. Mycket högkvalitativ montering.
  9. Komplett uppsättning bilagor.
  10. Bra filtreringssystem.

På tal om nackdelar finns det fler kommentarer om dammsugaren än allvarliga nackdelar. Nämligen:

1. Ingen vertikal parkering.
  2. Det finns ingen bakgrundsbelysning i huvudmunstycket.

Sammantaget lämnade Dreame T30 mestadels positiva recensioner. Dess utseende är mycket tilltalande och dess byggkvalitet är också imponerande. Detta gäller inte bara själva dammsugaren utan även alla medföljande tillbehör. Huvudtillbehöret har inga blinda fläckar och gör ett utmärkt jobb med att plocka upp skräp, så jag har ingen anledning att inte rekommendera den. Definitivt en av de bästa upprättstående dammsugarna för pengarna!

Om du vill att jag jämför Dreame T30 med dess systermodell, Dreame V12 Pro, vänligen låt mig veta i kommentarerna. Det finns skillnader, och enligt min mening är de betydande.

Med detta sagt vill jag avsluta den här recensionen. Trevlig shopping. Hej då!

6 kommentarer

• Dmitrij

Tack för recensionen.
    Jämförelsen är väldigt intressant, eftersom jag väljer mellan T30 och v12pro.

• Anton

God eftermiddag, vänligen ge råd om kriterierna:
    1) Bakgrundsbelysning på huvudborsten (för rengöring under möbler där roboten inte får plats)
    2) Turboborste för möbler (för att samla upp hundhår)
    3) Laddning vid stationen
    4) Demonterbar, tvättbar och lätt att kassera avfallsbehållare
    Vilken dammsugare skulle du rekommendera?
    Drifttid och hög effekt är inte särskilt nödvändiga, det finns inga mattor, och den köps som en följeslagare till en robot, mer för punktrengöring på svåråtkomliga ställen och för att ta bort hår från en soffa.

• Maxim

Kan ni berätta om tillbehören från andra Dream-modeller är kompatibla? Är det möjligt att använda huvudtillbehöret med bakgrundsbelysningen samtidigt som det automatiska läget bibehålls, och vilken modell är det kompatibelt med?

Lägg till en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *