Neatsvor T50: 17000 Pa, 180° lutningsvinkel, svamprulle för att ta bort fläckar

Hej till alla läsare av det här projektet! I den här recensionen kommer jag att titta på den upprättstående våt-/torrdammsugaren Neatsvor T50. Den uppdaterade modellen har en ökad sugkraft på 17 000 Pa, en rulle placerad närmare kanten, en 180-graders lutningsvinkel och en extra svamprulle för punktrengöring. För ett så komplett paket kan man räkna med att betala mellan 150 och 200 euro. Nedan kommer jag att testa Neatsvor T50 noggrant, lyfta fram dess för- och nackdelar baserat på testresultaten och sedan dela med mig av min personliga åsikt. Nu sätter vi igång!
Utrustning
Tvättdammsugaren kom i en märkesförpackning som denna:
Paketet innehåller huvudenheten, ett avtagbart handtag, en laddnings- och självrengörande bas, en nätadapter, en reservrulle, ett rengöringsverktyg, ett extra HEPA-filter, en ryskspråkig bruksanvisning och ett presentkuvert från tillverkaren. Det innehåller en uppsättning märken, en nyckelring och garantiinformation.
Inte ett dåligt paket för ett så budgetvänligt pris, låt oss gå vidare!
Utseende
Låt oss ta en titt på Neatsvor T50:s design. Den är bekant. Rengöringsmodulen är placerad längst ner, medan tankarna, displayen och kontrollhandtaget är placerade ovanför.
Rullen är förskjuten mot kanten av höljet på ena sidan, vilket möjliggör bättre rengöring längs väggar och möbler. Rullens spärr är dock ganska bred, så en blind fläck kvarstår.
Det övre locket är avtagbart. Kulan hålls på plats med en knappformad spärr på sidan.
Dammsugaren levereras direkt ur förpackningen med en vanlig luddvals, precis som andra våt-/torrdammsugare. En svampvals som den här kan installeras istället. Enligt tillverkaren är den bättre för att suga upp vätskor och ta bort fläckar.
Bakom rullen finns en kam för att reda ut hår och päls, samt en skrapa för att samla upp kvarvarande vätska från golvet och ett sughål.
Smutsvattentanken rymmer 450 ml. Den har ett HEPA-filter. Det finns inget grovfilter. Vattennivån övervakas av elektroniska sensorer. Renvattentanken rymmer 680 ml.
Dammsugaren styrs med knappar på handtaget. Det finns tre stycken: ström på/av, lägesväljare och en knapp för vattenflödesjustering, som också fungerar som självrengörande funktion på basen.
Det finns två driftlägen: standard och turbo. Du kan bekvämt justera vattenflödet manuellt med en separat knapp, slå på automatiskt vattenflöde eller stänga av vattenflödet helt för att använda vätskesugningsläge.
All information visas på displayen. Men med tanke på dammsugarens budgetpris är den inte särskilt väldesignad. För det första är ljusstyrkan väldigt svag. För det andra visas inte batteriprocenten. Lyckligtvis finns det en hög röstuppmaning som ger information om valt läge och eventuella fel som kan uppstå.
En annan viktig egenskap hos denna våt-/torrdammsugare är dess 180-graders lutningsvinkel, vilket gör att den kan rengöra golv under låga möbler. Dammsugarens höjd när den ligger platt vid sin högsta punkt, vilket är handtaget på smutsvattenbehållaren, är cirka 13,7 cm.
På tal om basen så laddar och självrengör våt-/torrdammsugaren bara sin rulle med vatten. Det finns ingen tork- eller värmefunktion, vilket inte är idealiskt för 2025.
Tekniska specifikationer
Huvudegenskaper hos Neatsvor T50, enligt tillverkarens angivelse:
- Batteri: Litiumjon, 4000 mAh
- Strömförbrukning: 180 W
- Sugkraft: upp till 17 000 Pa
- Drifttid: upp till 60 minuter
- Renvattentank: 680 ml
- Smutsvattentank: 450 ml
- Ljudnivå: 72-75 dB
Den ökade batterikapaciteten och den ökade sugkraften sticker ut här. Jag testade personligen ljudnivån, som ligger mellan 75-76,5 dB. Enligt min erfarenhet är ljudnivån något högre än liknande produkter.
Testning
En detaljerad videorecension av Neatsvor T50, inklusive alla tester, har redan förberetts och publicerats på kanalen:
Nu kör vi på testerna! Neatsvor T50 presterade bra i verkliga förhållanden. Den klarar regelbunden daglig rengöring utan problem – oavsett om det är laminat eller kakel. Golvet är rent och ränderfritt efteråt, och så länge du inte överdriver med vatten kommer det inte att skada ömtåliga ytor.
Våt-/torrdammsugaren visade också sin förmåga att inte bara rengöra golv noggrant utan även suga upp spill och komplexa blandningar. I ett test med en blandning av råa ägg och mjöl förblev ytan ren och ränderfri.
Dessutom hanterar Neatsvor T50 smuts pålitligt. Efter ett drag med välten finns det inga ränder eller smutsrester kvar på golvet – resultaten är utmärkta.
Dessutom, tack vare rullen som sträcker sig till kanten av kroppen, kan enheten rengöra smuts närmare golvlister och möbler. I verkligheten är den döda fläcken inte mer än 10 mm, och i verkligheten ännu mindre.
Medan de flesta liknande enheter har en blind fläck på cirka 15–20 mm, har företagets ingenjörer fortfarande utrymme för förbättringar om de så önskar.
Neatsvor T50 fungerade också bra på intorkade fläckar. Kaffe- och såsfläckar togs bort utan användning av rengöringsmedel – bara vatten. En fullständig borttagning tog cirka 6 minuter, vilket är ett bra resultat. Som jämförelse tar många liknande produkter 8 till 10 minuter att slutföra samma uppgift. För övrigt använde jag en skumrulle, och jag märkte ingen skillnad i effektivitet jämfört med en luddrulle. Jag är säker på att skumrullen är lättare att ta bort fläckar, vilket tyder på att materialets praktiska egenskaper är nyckeln.
Våt-/torrdammsugaren kan också användas för dammuppsamling. Det krävs några försök att suga upp större partiklar, men den lyckas. Nästan allt skräp samlas upp från stativet. Det finns en liten blind fläck i hörnet, men det är ett problem med de flesta liknande apparater.
Jag kontrollerade också om kammen som var fäst vid rullen var effektiv för att reda ut hår och päls. Nej, håret trasslade sig runt rullen, och kammen tog inte bort det. För att vara rättvis nämner reklammaterialet inte effektiv hårborttagning.
Eftersom Neatsvor T50 är en våt-/torrdammsugare är dess primära syfte att rengöra hårda golv. Den kan dock också användas för mattrengöring genom att stänga av vattentillförseln, dvs. aktivera vätskesugningsläget. I praktiken ger dammsugaren hyfsade resultat: trots den mjuka valsstrukturen plockar den effektivt upp djurhår, hår och små skräp från tunnluggade mattor.
Denna våt-/torrdammsugare är inte lämplig för mattor med hög eller fluffig lugg. På grund av valsens och sugsystemets utformning kan den bara suga upp skräp på ytan, men inte från djupet av luggen. Detta bekräftas av testresultat: rengöringseffektiviteten på sådana mattor är betydligt lägre än för konventionella upprättstående torrdammsugare.
Det är också viktigt att komma ihåg att rullen och sugkanalen kan bli igensatta under kemtvätt. Eftersom den här maskinen främst är avsedd för golvrengöring är torrsugning mindre effektiv.
Efter alla tester kontrollerades våt-/torrdammsugarens självrengörande prestanda. Efter att ha skrubbat bort envisa fläckar och smuts såg vi att svampfiltret var ganska smutsigt. Vi körde självrengöringscykeln, och rullen var verkligen renare efteråt, men jag skulle inte säga att resultatet var utmärkt. Flera självrengöringscykler krävdes. Dessutom förblev området bakom rullen smutsigt.
Jag kontrollerade luddrullens självrengörande prestanda efter testet. Vi kan se att den också är smutsig. Efter självrengöringen såg luddet bättre ut, men det var inte helt rent, och en del hår var fortfarande trassliga.
Och även i vardagen, efter daglig användning, är området bakom rullen täckt av päls.
Sammantaget har jag några frågor om självrengöringssystemet. Ingenjörerna behöver förbättra systemet för att det ska fungera bättre.
Personlig åsikt
Den upprättstående våt-/torrdammsugaren Neatsvor T50 har granskats och testats noggrant. Jag kommer att lyfta fram för- och nackdelarna jag upptäckte och sedan dela med mig av min personliga åsikt. Jag gillade följande:
- Dammsugaren kan ta bort svåra fläckar snabbare än sina motsvarigheter.
- Rullen sträcker sig närmare kanten av kroppen för att rengöra golvet närmare golvlister och möbler.
- 180 graders lutningsvinkel gör att du kan rengöra under möbler.
- Hög sugkraft, att döma av de angivna egenskaperna.
- Effekten och vattenflödet till rullen är justerbara. Det finns praktiskt nog en manuell vattentillförselknapp.
- Högkvalitativ avfallsinsamling på hårda ytor och tunnluggade mattor.
- Bra utrustning: det finns ett reservfilter och en ersättningsvals.
- En separat svamprulle är också värd att nämna. Den är mer praktisk och kan användas för att suga upp vätskor, eftersom den absorberar fukt bättre.
- Inbyggd röstassistent.
- Tillgänglighet av garanti och service.
Angående kommentarerna konstaterades följande:
- Valsarnas självrengörande funktion på stationen behöver förbättras.
- Det finns ingen funktion för att torka rullen efter självrengöring.
- Det finns fortfarande en blindzon mellan rullens kant och golvlisten, även om den är mindre än hos många liknande produkter.
- Ej avtagbart batteri.
- Ej lämplig för rengöring av mattor med medellugg.
- Det finns inget grovfilter för rengöringsvätska i smutsvattentanken.
Generellt sett är vissa av klagomålen vanliga för de flesta våt-/torrdammsugare, men den här modellen har också sina egna unika nackdelar. Om dessa inte är avgörande för dig och du letar efter en prisvärd våt-/torrdammsugare med en 180-graders lutningsvinkel, kanske du vill överväga den här modellen.
Det var allt jag har för nu. Om ni har några frågor, ställ dem gärna i kommentarerna. Trevlig shopping allihopa. Hej då!